WP_Post Object
(
[ID] => 53171
[post_author] => 21
[post_date] => 2021-09-12 16:07:48
[post_date_gmt] => 2021-09-12 13:07:48
[post_content] => סוכות
1. סֻכָּה וסְכָך נגזרו מן השורש סכ"ך. מן המילים הבאות רק אחת היא מן השורש סכ"ך. מהי?
- מוּסָךְ
- מַסְכֵּת
- מַסֵּכָה
- מִסְכֵּן
הסבר:
המילה המקראית 'מוסך' משמשת בימינו חלופה למילה גָּרָאז', וכמוה היא מציינת גם סככה למכוניות וגם בית מלאכה לתיקון מכוניות.
המילים האחרות: מַסְכֵּת (סְטֵתוֹסְקוֹפּ) מן סכ"ת (שמע), מַסֵּכָה – מן נס"ך, מסכן – אולי מן השורש מסכ"ן.
להרחבה
2. מי לא ישב בסוכה בתנ"ך?
- המקנֶה של יעקב
- ארון הברית
- אחאב מלך ישראל
- יונה הנביא
הסבר:
על יעקב נאמר "וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת עַל כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם סֻכּוֹת" (בראשית לג, יז);
בפרשת דוד ובת שבע אוריה אומר לדוד בין היתר "הָאָרוֹן וְיִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה יֹשְׁבִים בַּסֻּכּוֹת" (שמואל ב יא, יא);
על יונה נאמר "וַיַּעַשׂ לוֹ שָׁם סֻכָּה וַיֵּשֶׁב תַּחְתֶּיהָ בַּצֵּל" (יונה ד, ה).
במלחמה של אחאב עם בן הדד מי שישב בסוכות היה בן הדד: "וּבֶן הֲדַד שֹׁתֶה שִׁכּוֹר בַּסֻּכּוֹת..." (מלכים א כ, טז).
3. המילה סוֹכֵכָה היא החלופה העברית של –
- גזיבו
- מרקיזה
- פרגולה
- מילה ישנה למצנח
הסבר:
סוככה היא 'סככה ניידת המשמשת לאירועים ועוד' – גזיבו בלעז.
מרקיזה היא גגון; פרגולה היא מִצְלָלָה; בעבר היו שקראו למַצנח סוֹכֵךְ.
להרחבה
4. בסוכה מארחים אושפיזין. איזה משפט אינו נכון?
- המילה אושפיזין התגלגלה מן המילה הארמית אושפיזא (= פונדק, מלון)
- המילה אושפיזין קשורה למילה הלטינית hospitium (= מלון, אכסניה)
- לפי דעה אחרת אושפיזין היא מילה מלשון שמית קדומה – אכדית
- המילה אִשְׁפּוּז נוצרה בעברית החדשה בהשראת המילה אושפיזין
הסבר:
את המילים אושפיזא ואושפיזין שבספרות חז"ל מקובל לקשור אל המילה הלטינית hospitium (מלון, אכסניה). מן המילה הלטינית התגלגלו ללשונות אירופה מילים המציינות בית חולים, מקום אירוח לחולים.
בהשראת המילים אושפיזא ואושפיזין ובהשראת המילים מלשונות אירופה נוצר הפועל אִשְׁפֵּז.
להרחבה
5. את הסוכה נוהגים לקשט. איזה פועל אינו נרדף לפועל לקשט?
- לְהַנְאוֹת
- לְעַטֵּר
- לְכַיֵּר
- לְיַפּוֹת
הסבר:
לכייר בספרות חז"ל פירושו לחרות צורות בטיח שעל הקיר לשם נוי (בימינו לכייר = ליצור צורות בחומר).
הפעלים לְהַנְאוֹת ולְעַטֵּר משמשים בהקשר של סוכות בפיוט היפה הזה: "'בסוכות תשבו' / סדינים מצויירים ורבדי רקמים / עַטְּרוּהָ והַנְאוּהָ בחֹטֶב נעימים" (יוצרות לסוכות מאת שמואל בר' הושענא).
6. בתיאור קישוט הסוכה בתלמוד נאמר: "ותלה בה אגוזים שקדים אפרסקים ורמונים..." איזה מהם הוא משבעת המינים:
- אגוזים
- שקדים
- אפרסקים
- רימונים
הסבר: המובאה במלואה: "סיככהּ כהלכתהּ (את הסוכה) ועיטרהּ בקרמין [יריעות] ובסדינין המצויירין ותלה בהּ אגוזים אפרסקין שקדים ורמונים ופרכילי [זמורות] ענבים ועטרות של שבלין יינות שמנים וסלתות..." (שבת מה ע"א).
7. בחג הסוכות מקשטים את הסוכה ב–
- שַׁרְשְׁרוֹת
- שַׁרְשְׁרָאוֹת
- שתי התשובות נכונות
הסבר:
בתנ"ך 'שרשרת' באה רק ברבים: שַׁרְשְׁרוֹת, למשל: "וַיַּעַשׂ שַׁרְשְׁרוֹת בַּדְּבִיר וַיִּתֵּן עַל רֹאשׁ הָעַמֻּדִים וַיַּעַשׂ רִמּוֹנִים מֵאָה וַיִּתֵּן בַּשַּׁרְשְׁרוֹת" (דברי הימים ב ג, טז).
בצורת הרבים 'שרשראות' משתמש רש"י בפירושו לשמות כח, יד, אולי בהשראת צורת הרבים 'שלשלאות' שבספרות חז"ל.
8. "ופרוש עלינו סוכת שלומך" (מן התפילה) – מה משמעו של הפועל לפרוש בהקשר זה?
- לשטוח ולכסות
- להקים ולבנות
- לפזר ולחַלֵּק
- לעטוף ולחבוש
הסבר: הפועל פָּרַשׂ או פָּרַס (הכתיב בסמ"ך הוא המומלץ בימינו) פירושו 'מתח לאורך ולרוחב'. אם כן בתפילה מבקשים המתפללים מן האל למתוח מעליהם כסוכה את שלומו – כלומר להגן עליהם בהווייתו הטובה והבטוחה.
חג האסיף
סוכות
1. סֻכָּה וסְכָך נגזרו מן השורש סכ"ך. מן המילים הבאות רק אחת היא מן השורש סכ"ך. מהי?
9. חג סוכות הוא גם חג האסיף: "וְחַג הָאָסִף בְּצֵאת הַשָּׁנָה בְּאׇסְפְּךָ אֶת מַעֲשֶׂיךָ מִן הַשָּׂדֶה". איזו מן המילים הבאות במשקל המילה אָסִיף אינה מציינת פעולה חקלאית או עונה חקלאית?
- גָּדִיד
- גָּדִישׁ
- לָקִישׁ
- עָדִיר
- באבני רחיים
- באובניים
- בבית בד
- בגת
- גָּרְנִים (גורנים)
- גְּרָנִים (גרנים)
- גָּרְנוֹת (גורנות)
- גְּרָנוֹת (גרנות)
חגים ורגלים
12. "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ" – איזו מילה אינה נרדפת למילה שִׂמְחָה?
- אֵיד
- גִּיל
- דִּיצָה
- מָשׂוֹשׂ
- שלוש רגלים
- שלושה רגלים
- שתי הדרכים נכונות
- חֲגַגְתֶּם, לַחְגֹּג, נַחְגֹּג
- חַגֹּתֶם, לָחֹג, נָחֹג
- כל הצורות נכונות
- מעד
- יעד (ועד)
- עוד
- עדד
ארבעת המינים
16. הֲדַס – איזה מן המשפטים על הדס אינו נכון?
- שם הצמח הדס לא נזכר בתנ"ך בכלל
- הדס לא נזכר בהקשר של ארבעת המינים בתנ"ך
- לא ברור אם יש קשר בין הדס ובין השם הפרטי הֲדַסָּה
- המילה לולב קשורה ללֵב, וצורתה המקורית לַבְלַב
- לולב הוא ענף צעיר של עץ דקל בלבד
- לצד צורת הרבים לוּלָבִים יש גם מסורת לוּלַבִּים (בדגש)
- לולב (בניקוד לוֹלָב) משמש בימינו במשמעות בורג
- עֲרָבִים
- עֲרָבוֹת
- שתי הצורות נכונות
- וְהָדַרְתָּ פני זקן
- הִדּוּר מצווה
- הַדְרַת פנים
- הַדָּרַת נשים
- וָרֹד
- סָגֹל
- תָּפֹז
- כָּתֹם
- השם אֶתְרוֹג נשאל ללשון חז"ל מפרסית
- השם תַּפּוּז נוצר מראשי תיבות – תפוח זהב
- השם אֶשְׁכּוֹלִית ניתן לפי השם העממי בלשונות אירופה, כגון grapefruit באנגלית
- השם לימון מקורו בסינית
- על שום קליפתו העבה של האתרוג, שאיננה נקלפת בקלות
- על שום ההקפדה היתרה על שלמות האתרוג בימי חג הסוכות
- על שום הסגולות המיוחסות לאתרוג כמגן על הנושא אותו מכל רע
הקהל, קהלת, שמיני עצרת
23. טקס הסיום של שנת השמיטה מתקיים בחג הסוכות ונקרא הַקְהֵל – מה ההסבר לשם?
- קוראים בטקס את מגילת קהלת
- לפי הפסוק 'בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה, בְּחַג הַסֻּכּוֹת... הַקְהֵל אֶת הָעָם' (דברים)
- כי שנת השמיטה נועדה להקל על הקרקעות
- לזכר מעמד הר סיני – 'וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת' (שמות)
- לֶאֱהֹב
- לְהַצִּיל
- לַחֲבוֹק
- לִרְפּוֹא
- אָכוֹל וְשָׁתוֹ כִּי מָחָר נָמוּת
- הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ וְהַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ
- כָּל הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל הַיָּם וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא
- שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל פְּנֵי הַמָּיִם כִּי בְרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ
- יִתְרוֹן
- רְעוּת (רוח)
- הֶבֶל
- סִכְלוּת
- אספה
- מעצר
- חג שבועות
- מכפלת רצף מספרים
- טַלִּים
- טְלָלִים
- אין למילה צורת רבים
- המילה 'גשם' מן התנ"ך, המילה 'מטר' מלשון חז"ל
- המילה 'גשם' היא המונח הכללי, והמילה 'מטר' מציינת גשם חזק במיוחד
- בימינו 'גשם' היא המילה הרגילה, ו'מטר' היא מילה ספרותית
- למילה 'גשם' יש צורת רבים, ולמילה 'מטר' אין צורת רבים
- מַשִּׁיב
- מֵשִׁיב
- שתי הצורות נכונות
- חֲזַק חֲזַק וְנִתְחַזַּק
- חֲזַק חֲזַק וְנִתְחַזֵּק
- שתי הצורות נכונות
המשך קריאה >> המשך קריאה >>
